BAPA MERTUA, LELAKI TAK PUAS

May 21

BAPA MERTUA, LELAKI TIDAK PUAS

Pak Mat adalah seorang pesara yang berumur 70 tahun. Sebelum bersara beliau telah membeli sebuah rumah pangsa bersama anaknya, Ali. Ali ketika itu berumur 22 tahun dan belum berkeluarga. Tidak diket

ahui mengapa Pak Mat menamakan Ali sebagai nama pemilik bersama(“joint owner”) pada rumah pangsa yang dibelinya itu, walaupun Pak Mat masih beristeri. Isterinya, MakMah hanya didaftarkan sebagai penghuni(“occupier”), bukan pemilik.

Ali tidak membuat apa-apa sumbangan terhadap rumah pangsa itu sebab Ali tidak ada pekerjaan tetap dan tidak ada membuat sumbangan terhadap Central Provident Fund Board.

Setelah keluarga ini mendiami rumah pangsa itu selama 10 tahun, Ali berumah
berumah tangga dengan Alinah, seorang wanita pilihannya. Ali berumur 32 tahun ketika diijabkabulkan.

Selepas Ali dan Alinah diijabkabulkan, mereka berdua tinggal bersama ibu-bapa Ali sebab Ali adalah pemilik bersama rumah pangsa tersebut. Ali bahagia hidup dirumah pangsa itu dan Allah mengurniakan kedua-kedua mempelai ini 2 orang anak.

Walaupun Ali bahagia, ibu Ali sangat menderita kerana Alinah adalah seorang menantu yang malas. Beliau hanya kedapor jika Ali ada dirumah. Semua kerja- kerja rumah dikendalikan oleh Mak Mah jika Ali keluar bekerja, Alinah menghabiskan masanya didalam biliknya menonton television atau membuat kerja-kerja peribadi. Alinah tidak bekerja. Mak Mah rasa tertekan. Namun Mak Mah tidak pernah memberitahu Ali penderitaannya. Mak Mah tidak mahu Ali susah hati dan tidak mahu Ali dan Alinah bercerai berai. Kebahgiaan Ali adalah adalah kebahgiaannya.

Pada suatu hari, Ali mendapat tahu yang Alinah adalah seorang isteri yang malas. Beliau bertanya kepada Alinah mengapa beliau jarang menolong Mak Mah menguruskan kerja-kerja di rumah dsbnya. Alinah menafikannya. Daripada hari itu, perkongsian hidup di antara Ali dan Alinah agak tegang. Maka Ali mengambil keputusan untuk menceraikan Alinah.

Ali mula memfailkan kes cerainya di mahkamah Syariah Singapura. Alinah menuntut hak penjagaan anak, mut’ah, nafkah iddah, dan sebahagian daripada harta sapencarian.

Setelah beberapa kali turun-naik mahkamah, kes Ali dan Alinah dibicarakan. Mahkamah memutuskan Ali membayar Alinah nafkah iddah, mut’ah dan memberikan hak penjagaan anak-anak mereka kepada Alinah. Selain daripada itu, mahkamah memerintahkan supaya rumah pangsa yang didaftarkan dibawah nama Pak Mat dan Ali dijual dan hasil peruntungan penjualan rumah itu di berikan kepada Alinah sebanyak 30%.

Pak Mat terperanjat dan tidak puas hati dengan keputusan mahkamah sebab Pak Mat terpaksa menjual rumah pangsanya. Menurutnya Ali tidak ada saham langsung didalam rumah pangsa itu kerana Ali tidak membuat apa-apa sumbangan. Maka dengan sebab itu, rumah pangsa itu bukanlah ‘harta sapencarian’ yang ‘dimiliki’ bersama oleh Ali dan Alinah.

Pak Mat jadi LELAKI TAK PUAS. Beliau bertanya adakah patut bagi mahkamah memerintahkan supaya rumah pangsa yang dibeli dengan titik peluhnya sendiri dijual?

Mampukah Pak Mat membeli sebuah rumah pangsa lain untuk menggantikan rumah yang didiaminya selama beberapa tahun itu dan sekarang ini diperintahkan supaya dijual oleh mahkamah?

Patutkah Alinah mendapat 30% daripada hasil penjualan rumah itu:
(1)sedangkan Ali atau Alinah tidak membuat apa-apa sumbangan;
(2) Ali atau Alinah tidak ada membuat sumbangan untuk memperbaiki rumah itu;
(3)Ali atau Alinah tidak membuat sumbangan untuk menaikkan harga pasaran rumah pangsa itu.

Alinah mendapat sebahagian daripada hasil penjualan rumah itu kerana “statusnya” pernah menjadi isteri Ali yang mana Ali adalah “pemilik” rumah pangsa itu.

Pak Mat bukanlah hanya seorang lelaki yang tak puas bahkan banyak lagi suami-suami atau LELAKI YANG TIDAK PUAS dengan perintah yang bersangkut paut dengan pembahagian harta sapencarian yang diperintahkan oleh mahkamah.

9 comments

  1. samri barik /

    KADANGKALI KESILAPAN MEMILIH ISTERI JUGA MEMBAWA KONSEQUENS YANG BERAT TERUTAMA SEKALI DENGEN ADA NYA UNDANG2 DISINI YANG TIDAK MENGIRA KESILAPAN ANTARA PIHAK. UNDANG DISINI MENGUKUR BAHAWA HARTA SAPENCARIAN ITU ADALAH MASA MEREKA BERKUMPUL DALAM PERKAHWINAN YANG MANA SI ISTERI DI TIDORI DAN DIA JUGA MEMBERIKAN NYA ZURIAT.JADI KALAU SAORANG LELAKI NAK CARI ISTERI YANG RAJIN MACAM AMAH ITU ADALAH HAK BELIAU WALAU PUN TERANG SEKALI KEKURANGAN2 PERIBADI NYA ADA. ITU DALAH PEMILIHAN HAK DAN UNDANG2 TIDAK MENYEKAT SIAPA YANG HENDAK BELIAU PILIH. ATAU SAORANG LELAKI SENANG DENGEN ISTERI YANG BERSOLEK UNTOK PANDANGANMATA NYA SAJA BIARPUN TIDAK MASAK DAN BEKERJA. ITU SIKAP DAN PENERIMAAN MASING2. ITU TIDAK DAPAT DI JADIKAN ALASAN PENCERAIAN KERANA CITA RASA MANUSIA BERBEDA2.
    ALASAN MAHKAMAH KEADILAN DISINI ADALAH MEREKA BERKONGSI HIDUP, MELAHIRKAN ANAK, MENIDORI SUAMI DAN MENGURANGKAN BELANJAWAN SATIAP HARI ADALAH SUMBANGAN NON MONETARY YANG DIBUAT OLEH ISTERI . OLEH YANG DEMIKIAN, APABILA BELIAU DICERAIKAN ATAS ALASAN SAHELAI BENANG BASAH, MAKA KEADILAN NYA ADALAH DIA BERHAK KAPADA SABAHAGIAN HARTA YANG DIMILIKI HARTA SUAMINYA, SAMA ADA PERSENDIRIAN ATAU PERKONGSIAN DGN AYAH ATAU IBU NYA. MEMANG KALAU DI DASARKAN KEADILAN IKUT NAFSU, LELAKI TIDAK AKAN PUAS KALAU TIDAK MELIHAT ISTERI NYA HANCUR. TAPI KALAU KITA KEMBALI KAPADA SYRIAT BAHAWA KITA MENERIMA ISTERI ITU DGN AKAD DAN AMANAH, MAKA KITA HARUS MELEPASKANNYA DENGEN BAIK DAN MENCARI KEREDHAAN ALLAH DENGEN MEMBERIKAN SABAHAGIAN DARI HARTA KITA UNTOK DIJADIKAN SAMPINGAN BUAT DIA MENERUSKAN KEHIDUPAN INI TANPA SUAMI NYA LAGI.APATAH LAGI KALAU DI BEBANKAN DGN PENJAGAAN ANAK2 YANG ISTERI MELAHIRKAN.

    JADI JAGNANLAH DIJADIKAN DASAR BAHAWA SATIAP LELAKI YANG PUNYA RUMAH SENDIRIAN ITU MEMILIKI SEGALA NYA SAPERTI ISTERI NYA MENUMPANG SETINGGAN DI DALAM RUMAH SEDANGKAN DIA DIGAULI DAN MEMBERIKAN ZURIAT KAPADA LELAKI. APAKAH NILAI SAORANG PEREMPUAN YANG MEMBERIKAN SUAMINYA ZURIAT?APAKAH BISA DI UKUR DGN WANG???

  2. Mohamed Jamalludin Bin Mohamed Shariff (SYC 27126) /

    I THINK BASED ON THE FACTS OF THE CASE AS STATED, IT IS CLEAR THAT THE WIFE IS NOT ENTITLED TO ANYTHING FROM THE FLAT.THE HUSBAND SHOULD HAVE APPEALED TO THE APPEAL BOARD. AS MUCH AS ALI IS THE CO-OWNER, HE HAS NO FINANCIAL CONTRIBUTION FOR THE FLAT NOR PLAY A ROLE IN ENHANCING THE VALUE OF THE FLAT. THE COMMENT OF “APAKAH BISA DI UKUR DENGAN WANG”!!IN THE FIRST PLACE IS ALL ABOUT MONEY RIGHT.BUT IN MY OPINION IS NOT ONLY ABT MONEY, IT IS ABOUT HAK. AS STATED IN HOLY QURAN SURAH AL BAQARAH VERSE 188,ALLAH awt PROHIBITED THE MISAPPROPRIATION OF A PERSON’S ENTITLEMENT OR HAK. IN THE CASE ABOVE, THE WIFE CLEARLY HAS NO RIGHTS TO THE FLAT. SHE HAS OF COURSE RIGHTS TO THE ZURIAT!!!SHE SHOULD BE HAPPY THAT SHE STILL HAS THAT.

  3. Mohamed Jamalludin Bin Mohamed Shariff (SYC 27126) /

    Correcstion at line 10, it should read as ALLAH SWT AND NOT awt. Typo error.

  4. samri barik /

    BEFORE MAN AND WOMAN TIE THE AKAD, THERE IS NO RIGHT BETWEEN BOTH OF THEM.THEY HAVE ONLY RIGHTS TO THEMSELVES.BUT WHEN THEY TIED THE AKAD, MANY RIGHTS ARISE FROM THIS AKAD, SO DOES OBLIGATIONS AND RESPONSIBILITY. THE BASIC RULE IS THAT THERE IS NO RIGHT IF THERE IS NO RESPONSIBILITY, MORALLY IF NOT LEGALLY OR BOTH.

    IN MOST OF THE DIVORCE CASES THAT I HAD ATTENDED IN MY CAPACITY AS A LEGAL SEC. I FOUND THAT MOST PARTY WITH INDIAN ETHNICITY TENDS TO TREAT WOMAN IN THE LIGHT OF THEIR OWN RULE, MUCH LESS OF ALLAH’S. AND THEY CAN AFFORD TO STRENGTHEN IT WITH LEGAL RULES WHEN THEY FIND IT SUITABLE TO SUPPORT THEIR CONTENTION THE MORE THEY FEEL ABOUT SANCTIONING THE CONDUCT OF WOMAN WHICH THEY FEEL REPUGNANT. MAYBE THAT EXPLAINS WHY THE SUTTEE TRADITION IN INDIA FAILS TO DIE. SOME MUSLIM MEN STILL TREAT THEIR WIVES AS CHATTELS, IF NOT SLAVES RATHER THAN A LIFE PARTNER .
    IN SINGAPORE, OBVIOUSLY A SINGLE CANNOT APPLY FOR A FLAT UNLESS HE SHARES WITH ANOTHER PERSON, AND IF HE IS ABOVE 35 NOW. PREVIOUSLY HE OUGHT TO BE MARRIED. THIS IS THE RIGHT THAT THE LAW GIVES UNTO A MAN HERE, WHICH HE CAN ONLY ENJOY WHEN HE GOT A WIFE. IF HE IS ENGAGED, HE WILL BE ENTITLED TO THAT RIGHT UPON SHOW OF HIS MARRIAGE CERTIFICATE IN SIX MONTHS TIME. SO THE ISSUE OF OWNERSHIP OF PROPERTY HERE IS TIED UP WITH THE LAW, AND THAT LAW GIVES THE WOMAN THE RIGHT TO OWNERSHIP, SILENTLY. TODAY EVERY MAN WHO MARRIES UNDER MUSLIM LAW HERE WHETHER HE BE INDIAN, MALAY, MUSLIM CHINESE OR WHAT EVER SO LONG AS THEY ARE MUSLIMS THEY ARE SUBJECTED TO THE RULE OF “HARTA SA PENCARIAN’ UNDER MUSLIM LAW EVEN THOUGH THIS IS NOT CLEARLY SPELT OUT IN AMLA , YOU WILL FIND THAT EVERY LAWYER WHO WISH TO CHAMPION THE IDIOSYNCRECIES OF MAN WHO MARRIES UNDER MUSLIM LAW IS TIED UP WITH THIS WRIGGLING MAZE OF DETERMINING THE RIGHTS OF MAN. WHERE DO WE DRAW THE LINE?

    IN INDONESIA IF A MAN MARRIES A WOMAN, EVEN THOUGH SHE BEGETS HIM MANY CHILDREN, HE CAN JUST WALK AWAY FROM THE MARRIAGE, KICK THE WOMAN OUT AND REFUSE TO MAINTAIN THE CHILDREN SHE HAD BORN HIM. HER LOYALTY IS NOT COUNTED, HER LOVE SCORNED, AND WHAT IS LEFT OF HER IS A REJECTED OLD WOMAN WHO HAS BEEN SQUEEZED OUT OF HER YOUTH . THE HUSBAND HAS NO RESTRICTION TO MARRYING A YOUNGER WOMAN WITHOUT BEING QUESTIONED.

    THE EQUITY OF MUSLIM LAW OF MARRIAGE HAS BEEN FUNDAMENTALLY BUILT BY LAWYERS AND JUDGES SECULAR AND RELIGIOUSLY INCLINED HERE, WHO SEES THE NEED TO CHANGE SINGAPORE INTO A MORE EQUITABLE SOCIETY IF NOT A MUSLIM ONE. IN FACT WE CAN BOASTFULLLY PROUD TO SAY THAT WE ARE MORE MUSLIM THAN SOME OTHER MUSLIM COUNTRIES BECAUSE OUR SOCIETY HAS PREPARED SOME OF THE BEST JURISPRUDENTIAL ULAMAS AND LAWYERS TO WORK TOGETHER SO THAT THEY CAN ADMINISTER SOCIETY IN GOOD GOVERNANCE.

    HOW CAN ANYMORE DENY A PERSON OF ANY RIGHTS BECAUSE ONE HAS COMMITTED ONE OUT OF A HUNDRED MISTAKES. NO ONE CAN SCORN MORE THAN I DO WHEN A WOMAN HAS COMMITTED FORNIFICATION OR ADULTERY IN THE EYES OF ALLAH, BUT DOES THAT MEANS THAT SHE LOSES ENTIRELY WHAT SHE IS ENTITLED AT LAW? DOES THAT ALSO MEANS SHE IS ENTITLED TO LOSE HER CUSTODY, HER PROPERTY SHARING RIGHTS, HER PROPRIETARY INTEREST IN HER HUSBAND’S ASSETS, NOT TO MENTION THE YEARS OF GOOD SERVICE FOR LOYALTY TO THE HUSBAND BECAUSE OF ONE MISTAKE THAT HAS ENRAGED THE HUSBAND’S WRATH?

    I THINK ITS TIME FOR ALL OF US TO REVIEW OUR MORAL CONSCIOUSNESS IF NOT THE LAW.

  5. APESAL KORANG TAK TAU UNLOCK CAPS LOCK

  6. dany the devil army /

    2 lah..
    nie pn satu yg pak mat 2 letak nme ali 2 npe??
    dlm dunia nie sukar skali nk pcaya owg laen..
    trutama yg bru jer dtg.
    n undang2 perlu dtukar.
    ptut ker isteri yg mlaz dpt hak pnjagaan ank2??
    kdng2 lelaki lg berhak utk dpt hak penjagaan ank sbb mreka lebih layak..
    perempuan pula kuat beremosi dan pndai berpura2 depan semua owg.

  7. bila baca entry nie, aku jadi takut ngan rumah tangga aku. adoi aku nie isteri yang malas kemas umah. takut la kena cerai

  8. Hajlleulah! I needed this-you’re my savior.

  9. I read a lot of interesting content here. Probably you spend a lot of time writing, i know how to save you a lot of
    time, there is an online tool that creates high quality,
    google friendly posts in seconds, just type in google – k2seotips unlimited
    content

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>